توانمندی های واحد بازرسی تجهیزات بالابری-آسانسور، پلکان برقی و پیاده رو متحرک
· بازرسی پیش از بهره برداری آسانسورهای برقی بر اساس استاندارد ملی ایران ۱-۶۳۰۳
· بازرسی ادواری آسانسورهای برقی بر اساس استانداردهای ملی ایران 1-6303 و 80-6303
· بازرسی پیش از بهره برداری آسانسورهای هیدرولیکی بر اساس استاندارد EN 81-2
· بازرسی ادواری آسانسورهای هیدرولیکی بر اساس استانداردهای EN 81-2 و EN81-80
· بازرسی ساخت و پیش از بهره برداری پلکان برقی و پیاده رو متحرک بر اساس استاندارد ملی ایران ۱-۱۳۸۳۶
· بازرسی ساخت و پیش از بهره برداری پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک بر اساس استاندارد EN 115-1
· بازرسی ادواری پلکان های برقی و پیاده رو های متحرک بر اساس استاندارد ملی ایران ۲-۱۳۸۳۶
· بازرسی ادواری پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک بر اساس استاندارد EN 115-2
· بازرسی آسانسورهای خدماتی بر اساس استاندارد EN 81-3
· بازرسی آسانسورهای خودروبر و پارکینگ های مکانیزه بر اساس استانداردهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی
· بازرسی انواع آسانسورها و بالابرهای صنعتی بر اساس استانداردهای ملی، منطقه ای و جهانی
· تدوین استانداردهای ملی در زمینه آسانسورها، پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک
. آموزش و ترویج استاندارد در زمینه آسانسورها، پلکان های برقی و پیاده روهای متحرک
رویه فرآیند بازرسی آسانسورهای برقی بر اساس استاندارد ملی ایران 1-6303
الف) مدارک اولیه جهت تشکیل پرونده:
1) تصویر فرم درخواست بازرسی از سامانه جامع مدیریت بازرسی آسانسور
2) اصل پروانه ساختمانی جهت رویت و تصویر آن به منظور نگهداری در پرونده بازرسی
3) اصل کارت ملی مالک جهت رویت و تصویر آن به منظور نگهداری در پرونده بازرسی
4) تصویر پروانه طراحی و مونتاژ از صنعت، معدن و تجارت شرکت فروشنده آسانسور جهت نگهداری در پرونده بازرسی
5) تكميل فرم درخواست بازرسی همراه با رسم كروكی كامل و دقيق محل بازرسی
6) تکمیل فرم مشخصات فنی آسانسور به همراه مهر و امضاء مجاز شرکت فروشنده آسانسور
7) تکمیل فرم مشخصات تاییدیه اجزا آسانسور به همراه مهر و امضاء مجاز شرکت فروشنده آسانسور
8) پاسخ استعلام آدرس از شهرداری پس از انجام بازرسی نوبت اول (درصورت نیاز)
9) نقشه 1:2000 ممهور به مهر شهرداری منطقه (درصورت نیاز)
10) پرداخت هزینه های بازرسی مطابق با تعرفه های مصوب سازمان ملی استاندارد ایران و ارایه اصل فیش واریزی
توجه:
متقاضی بازرسی جهت تشکیل پرونده، می تواند مالک ساختمان یا شرکت فروشنده آسانسور باشد.
پس از تکمیل موارد فوق، پروژه در فهرست نوبت بازرسی قرار می گیرد.
ب) اعلام زمان بازرسی به متقاضی:
شرکت بازرسی 48 ساعت قبل از زمان بازرسی، تاریخ، ساعت و نام بازرس انتخاب شده را به شرکت فروشنده آسانسور اطلاع می دهد.
توضیحات:
در صورت تغيير زمان بازرسی حداقل 24 ساعت قبل از زمان بازرسی، شرکت فروشنده آسانسور باید درخواست لغو بازرسی خود را به صورت کتبی به شرکت بازرسی ارایه نماید. درغیراین صورت، امکان لغو بازرسی وجود ندارد.
پ) مقررات در زمان بازرسی:
1) در هنگام بازرسی حضور نماینده قانونی شرکت دارای پروانه طراحی و مونتاژ در محل نصب الزامی است. بدیهی است درصورت حضور افرادی غیر از نمایندگان رسمی شرکت فروشنده، امکان بازرسی برای بازرسان شرکت وجود نداشته و در صورت بروز هرگونه حادثه در محل پروژه، کلیه خسارت های مادی و معنوی ناشی از عدم رعایت این موضوع بر
عهده شرکت فروشنده آسانسور می باشد.
2) تهیه بار نامی و یا وزنه به منظور آزمون ترمز ایمنی (پاراشوت) و آزمون بالانس در محل نصب برعهده متقاضی می باشد.
ت) مدارک موردنیاز پس از تاییدیه فنی:
1) ارایه بیمه نامه معتبر (دارای اعتبار یکساله)
2) ارایه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور معتبر (دارای اعتبار یکساله)
3) ارایه نقشه و محاسبات آسانسور در سربرگ شرکت فروشنده آسانسور به همراه مهر و امضاء مجاز
4) ارایه تصویر گواهینامه قطعات ایمنی آسانسور (درصورت عدم وجود در بانک اطلاعاتی شرکت بازرسی برای قطعات وارداتی)
5) ارایه تعهدنامه و نامه های برون سازمانی توسط مالک یا فروشنده آسانسور (درصورت نیاز)
توجه:
در صورتی که از آخرین تاریخ بازرسی 3 ماه گذشته باشد صدور گواهینامه بازرسی منوط به بازرسی مجدد می باشد و شرکت فروشنده آسانسور باید مجدداً درخواست بازرسی ارائه نماید.
رویه فرآیند بازرسی ادواری آسانسورهای برقی
الف) مدارک اولیه جهت تشکیل پرونده:
1) اصل پروانه ساختمانی جهت رویت و تصویر آن به منظور نگهداری در پرونده بازرسی
2) اصل کارت ملی مالک جهت رویت و تصویر آن به منظور نگهداری در پرونده بازرسی
3) تصویر پروانه طراحی و مونتاژ از صنعت، معدن و تجارت شرکت فروشنده آسانسور جهت نگهداری در پرونده بازرسی
4) تكميل فرم درخواست شركت بازرسي همراه با رسم كروكی كامل و دقيق محل بازرسی
5) تصویر گواهینامه ایمنی اولیه آسانسور
6) پاسخ استعلام گواهینامه ایمنی اولیه آسانسور (از شرکت بازرسی گواهی دهنده اولیه)
7) نقشه 1:2000 ممهور به مهر شهرداری منطقه (درصورت نیاز)
8) پرداخت هزینه های بازرسی مطابق با تعرفه های مصوب سازمان ملی استاندارد ایران
توجه:
متقاضی بازرسی جهت تشکیل پرونده، می تواند مالک ساختمان یا شرکت فروشنده آسانسور باشد.
پس از تکمیل موارد فوق، پروژه در فهرست نوبت بازرسی ادواری قرار می گیرد.
ب) اعلام زمان بازرسی به متقاضی:
شرکت بازرسی 48 ساعت قبل از زمان بازرسی، تاریخ، ساعت و بازرس انتخاب شده را به شرکت فروشنده آسانسور اطلاع می دهد.
توجه:
در صورت تغيير زمان بازرسي حداقل 24 ساعت قبل از زمان بازرسی، شرکت فروشنده آسانسور باید درخواست لغو بازرسی خود را به صورت کتبی به شرکت بازرسی ارایه نماید. درغیراین صورت، امکان لغو بازرسی وجود ندارد.
درصورت عدم حضور نماینده شرکت فروشنده آسانسور در زمان بازرسی (درصورت عدم اطلاع قبلی)، نوبت بازرسی ثبت شده است و هزینه بازرسی مربوطه به طور کامل دریافت
خواهد شد.
پ) مقررات در زمان بازرسی:
1) در هنگام بازرسی حضور نماینده قانونی شرکت دارای پروانه طراحی و مونتاژ در محل نصب الزامی است. بدیهی است درصورت حضور افرادی غیر از نمایندگان رسمی شرکت فروشنده، امکان بازرسی برای بازرسان شرکت وجود نداشته و در صورت بروز هرگونه حادثه در محل پروژه، کلیه خسارت های مادی و معنوی ناشی از عدم رعایت این موضوع بر
عهده شرکت فروشنده آسانسور می باشد.
2) تهیه بار نامی و یا وزنه به منظور آزمون ترمز ایمنی (پاراشوت) و آزمون بالانس در محل نصب برعهده متقاضی بازرسی می باشد.
ت) مدارک موردنیاز پس از تاییدیه فنی:
1) ارایه بیمه نامه معتبر (دارای اعتبار یکساله)
2) ارایه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور معتبر (دارای اعتبار یکساله)
3) ارایه تعهدنامه و نامه های برون سازمانی توسط مالک یا فروشنده آسانسور (درصورت نیاز)
توجه:
در صورتی که از آخرین تاریخ بازرسی 3 ماه گذشته باشد، شرکت فروشنده آسانسور باید مجدداً درخواست بازرسی ارایه نماید.